anettecarlsson

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

Komplikationer efter en gastric by pass

Av Anette - 15 oktober 2012 10:03

Jag gjorde fn gastric by pass operation för 2,5 år sedan & har sedan dess gått ner 37kg (47kg som mest) Jag har aldrig någonsin ångrat min operation!! Jag vet att många ser det som en lätt genväg till att bli smal, vilket säger mig att den personen vet inte speciellt mkt om hur det är att vara fet eller att ha kämpat mot det. Finns också en del som säger att "det är ju operationer som skattebetalarna bekostar flr att folk inte kan låta bli att äta" Mmm. Jag har också betalat skatt så jag har allt betalat den själv. Sen vet jag att vissa har svårare att ta till vara på chansen de fått & inser inte att de måste jobba med sitt ätande psykiskt också. Vilket nästan är det svåraste, i mitt tycke iaf. Ofta är man ju stor för att man har ett osunt ätande, inte för att man gillar att äta lite extra ibland... Men men, jag kan bara tala för mig själv...

Den senaste 1,5 åren har jag haft problem med smärtor i magen. Svåra smärtor som jag ibland sökt akut för & ibland har de gått över av sig självt. Tills för 12mån sen sa de flesta läkare att det nog var små gallstensbesvär. Men inga prover visade på något sådant... Så jag slängde ut en fråga på ett forum & beskrev hur det kändes & att jag gjort en gbp (gastric by pass) Fick snabbt svar att det lät som tarmvred som opererade ofta drabbas av efter operation då de lämnar fickor kvar efter titthålen som med tiden blir större eftersom fettet minskar i buken, vilket då ger tarmen uttrymme att knöla in sig där. Förutom att det är extremt smärtsamt så kan det, om det inte åtgärdas, bidra till att delar av tarmen dör & måste tas bort. Så när jag fick en attack efter det åkte jag akut till St Göran & tig då själv upp dessa slitsar. Efter att jag återigen fått höra gallsten... Den läkaren gjorde själv gbp operationer & sa att då brukar det höra väldigt mkt ondare & för att ta reda på om det var det måste de röntga & eftersom jag var gravid gick inte det. Men han rådde mig att äta mindre & oftare för ofta fick opererade problem med smärtor för att de äter för mkt... Man kan säga att jag fick pröjsa 400:- för att höra att jag var glupsk ;)

Iaf har det varit lugnt i stort sett under graviditeten. Men har känt av det någon gång. Så även i fredags, ca 2,5 timme men då somnade jag ifrån det. På lördagen var vi inne i stan & åt lunch & påvägen hem började det komma tillbaka. Runt 7 var vi påväg till akuten men det lugnade sig lite så jag ville avvakta. En lördagkväll på akuten är ju inte så jätterolig om man säger så. Iaf så gick det inte över & vid 21.30 åkte jag & mamma dit & fick sitta till 01 ca. Då sa läkaren att jag kunde åka hem & helst ta kontakt med Ersta så att de kan kolla vad som var fel. Detta för att det var de som gjorde min gbp. Han kände på magen & lyssnade & sa att det både lät & kändes bra. Jag fick återkomma om det blev värre.

Kom hem & lyckades sova ngn timme. Vaknade av att min dotter var vaken & gick in till henne. Mamma skulle nämligen åka till Frankrike så hon var uppe & jag ville inte att Adamie skulle bli ledsen & gråta. Kände att magen gjorde ont men tänkte om jag somnar så kommer det gå över. Det blev helt tvärtom & när Adamie ville upp på toan så kunde jag inte räta på mig av smärta. Det var utan tvekan det jävligaste jag varit med om!
Gick in till Thomas & grät & då ringde han en ambulans. Så vid 5 kom jag till akuten på Huddinge, hälsades välkommen tillbaka & fick morfin & låg & slumrade till 8. Då gjordes en röntgen av magen där de då såg ett stopp i tarmen. Fick en sond i näsan, vilket var extremt obehagligt & mer morfin. Vid 14 blev jag körd till Ersta & vid 4 kördes jag ner till operation för att stänga de här slitsarna dom lämnats öppna sedan gbp...

Idag är jag trött, det spänner i magen men mår bra. Känns väldigt skönt att jag kommer slippa den sortens smärta igen iaf.
Tydligen så lämnas slitsarna i studiesyfte för att se vad som händer. Tydligen är det många som kommer tillbaka med svåra smärtor & får stänga dem. Så antar att studien visar att det blir problem av öppna slitsar? Ngt som redan bevisats av studier från USA. Men men.

Har du gjort en gbp & får problem med magen, så sök! Det är enkelt för dem att kolla upp det här, det står i din journal om de är öppna eller inte. Sjukhuset kan sen enkelt göra en röntgen & se hur det står till. Men ligg på själv!!! För jag upplever att de inte velat göra en undersökning mer än att ha petat & lyssnat på magen... Gärna skyllt på gallsten trots att en ul ljuds undersökning kan visa om det finns några stenar. Vilket jag gjort här på Ersta. Gissa vad de såg? Precis inga stenar... :/ Sen blev det ingen mer undersökning. Vilket faktiskt är konstigt.

Men jag är glad nu iaf. Har 4 nya hål i magen så nu är den prydd med en massa tejp. Ena såret läkte igår så ett jumbo plåster också.
I slutändan blir det 9 fina ärr vilket är helt ok mot att jag slipper ont i magen igen! :)

 
 
Ingen bild

ulrika

15 oktober 2012 18:19

Nämen usch, ja vad säger man. Kankse är bevisat att dessa slitsar inte skall lämnas där längre...
Sedan är det väl också så hur det än låter att saten snarare tjänar på att folk blir smala. Vilket kan ge mer ork att arbeta och färre sjukskrivningar..
Nåja...
Hoppas du får möjlighet att ta det lugnt nu ett tag även om du har två guldkorn därhemma.
Kram

Anette

15 oktober 2012 21:53

Jo det är nog bevisat nu... :) Får se om de kan ta sig till det och inte behöver göra fler studier på sådant som kan bli direkt livshotande...
Är sjukskriven så Thomas får vara lite föräldraledig ett tag :)
Tack så mkt!
Kram

 
Ingen bild

Sara

2 januari 2014 07:10

Hej undrar bara var du gravid då du fick tarmvredet o opererar de då??:(

Anette

2 januari 2014 19:54

Hej!
Jag hade attacker när jag var gravid men få trodde de att det var njursten & de gjorde ingen röntgen pga min graviditet. Till sist blev det outhärdligt & då var jag inte gravid så de röntgade & det var ingen tvekan om tarmvred. Då blev det akut operation. Men vet ej om de opererar när man är gravid. Men stå på dig om du misstänker det för ofta verkade de inte vilja förstå hur ont det gjorde. Speciellt inte om man har hög smärttröskek... Lycka till! :)

 
Ingen bild

Madde

10 januari 2014 23:05

Hej! Ligger just nu på sjukhus efter en massa liknande trassel. Är också gbp opererad och blir det inte bättre imorgon så öppnar dom mig. Jag tog upp slitsarna efter att ha läst detta och dom har kollat allt annat. Glad att du mår bra, det ger mig hopp! Kram

Anette

2 april 2014 07:30

Hej!
Hur har det gått? Hoppas du mår bättre! Jag fick kämpa för att få dem att förstå men det har blivit bättre. Känner av det ibland men har sluppit uppsöka sjukhus för det iaf.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette - 24 september 2013 12:17

Påväg till & från jobbet har jag 30min när jag kan sitta & fundera en del... Oftast läser jag nyheterna på mobilen & självklart onödigt tjafs som Facebook & Instagram. Men det börjar bli ledsamt... För jag undrar vad vi pysslar med egentligen... D...

Av Anette - 8 augusti 2013 18:16

Jag har blivit tårögd flera gånger senaste tiden när jag läst nyheterna... Ett område vill inte att det ska byggas ett LSS-boende där de bor för det skulle minska värdet på deras tomter & hus, en pappa som desperat fått soc att ingripa mot barnets mo...

Av Anette - 11 juli 2013 15:50

När jag slutade blogga för ett par månader sedan så sa jag ju att jag skulle bli en domestic godess istället. Det har jag väl inte lyckats med direkt men jag har lärt mig göra saft, både rabarber och flädersaft, gjort rabarberpaj, jordgubbsylt och vä...

Av Anette - 10 juli 2013 21:38

Igår berättade Adamie att en 9årig tjej vid lekplatsen kallat henne bajskorv. Först kanske detta låter roligt... Men jag frågade henne varför denna tjej sa så. För att jag är brun svarade hon då. Både min & Thomas reaktion var att gå att kolla om den...

Av Anette - 12 april 2013 18:39

Favorit just nu: http://m.youtube.com/watch?v=tVxUlG_lOwE

Presentation


Välkommen!
Snäll, glad, skotokig, mamma, inredningsintresserad, nyfiken, rastlös, kunskapssökande, älskande, öppen och busig. Där har ni mig. Typ :)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards