anettecarlsson

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

Det finns en första gång för allt..

Av Anette - 7 oktober 2012 17:58

Nu har jag gjort en egen tårta. Eller tårtor har jag ju gjort förut. Men då har jag gjort sockerkaka, köpt mousse & haft marsipan på. Den här gången har jag bakat allt själv.
Gjorde en enkel tårtbotten som skulle delas i 3 skivor. Sen gjorde jag en jappmousse & en limemousse. Limen är ganska sur så resten av kakan är söt för att det inte bara ska vara surt.
Igår la jag ihop den & så har den dragit sig över natten. Igår gjorde jag även egen sugarpaste! Eller marschmallowfondant heter det kanske... Det är iaf sådant man täcker tårtor med. Hade bara orange & lila färg hemma så körde på orange. Idag gjorde jag världens godaste smörkräm med choklad & bredde ut över & sen kavlade jag ut fondanten. Då hade jag behövt en ångvält till hjälp men efter lite (mkt) jävlar anama gick det att få den lagom tunn & stor. Sen var det bara att lägga den över tårtan & jämna ut den i kanterna. Sen får vi se hur den smakar, det får bli imorgon!

Kul var det iaf & jag fick lite idéer på hur jag kan göra det bättre nästa gång. Då kan jag lova att den inte blir orange. Gissa vad den blir?! Inte så svårt va?? ;)

 
 
LPEK

LPEK

7 oktober 2012 18:21

Gud så smarrig den ser ut! Du borde ju ha varit med i "Hela Sverige bakar"....?

http://livetpaenkant.blogg.se

Anette

7 oktober 2012 18:39

Hehe absolut inte! :) Men tack så mkt!

 
LPEK

LPEK

7 oktober 2012 22:05

Orange passar perfekt in på hösten och snart är det halloween och vad passar inte ännu mer perfekt då än orange? Yummi yummi!

http://livetpaenkant.blogg.se

Anette

7 oktober 2012 22:15

:) Så är det :) Men nästa blir rosa!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette - 24 september 2013 12:17

Påväg till & från jobbet har jag 30min när jag kan sitta & fundera en del... Oftast läser jag nyheterna på mobilen & självklart onödigt tjafs som Facebook & Instagram. Men det börjar bli ledsamt... För jag undrar vad vi pysslar med egentligen... D...

Av Anette - 8 augusti 2013 18:16

Jag har blivit tårögd flera gånger senaste tiden när jag läst nyheterna... Ett område vill inte att det ska byggas ett LSS-boende där de bor för det skulle minska värdet på deras tomter & hus, en pappa som desperat fått soc att ingripa mot barnets mo...

Av Anette - 11 juli 2013 15:50

När jag slutade blogga för ett par månader sedan så sa jag ju att jag skulle bli en domestic godess istället. Det har jag väl inte lyckats med direkt men jag har lärt mig göra saft, både rabarber och flädersaft, gjort rabarberpaj, jordgubbsylt och vä...

Av Anette - 10 juli 2013 21:38

Igår berättade Adamie att en 9årig tjej vid lekplatsen kallat henne bajskorv. Först kanske detta låter roligt... Men jag frågade henne varför denna tjej sa så. För att jag är brun svarade hon då. Både min & Thomas reaktion var att gå att kolla om den...

Av Anette - 12 april 2013 18:39

Favorit just nu: http://m.youtube.com/watch?v=tVxUlG_lOwE

Presentation


Välkommen!
Snäll, glad, skotokig, mamma, inredningsintresserad, nyfiken, rastlös, kunskapssökande, älskande, öppen och busig. Där har ni mig. Typ :)

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards