anettecarlsson

Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

Varför älskar man?

Av Anette - 31 januari 2011 15:25

Kärlek är en känsla som präglas av en stark ömhet och tillgivenhet. Kärlek kännetecknas av en vilja att ge ovillkorslöst till ngn eller ngt, det vill säga att bete sig alturistiskt.Den kan delas in i 4 sorter...

Eros är en kärleks gud i den grekiska mytologin, och symboliserar den romantiska och lidelsefulla kärleken.

Agape står för den förutsättningslösa kärleken, den självutgivande formen av kärlek och har ingen sexuell under- eller överton.

Philia står för syskonkärlek utan sexuell eller under- eller överton.

Libido är den sexuella och fysiska kärleken, vår könsdrift.


O ja jag älskar. Mkt. Kärlek växer ju mer man ger så ge. Visst känns det bra när man vet att man är älskad?! Så varför inte älska mer? Det behöver inte ge gensvar. Bara älska...


 

 
 
Ingen bild

Mamma

31 januari 2011 17:36

Varför föddes jag att älska
älska den jag aldrig får
varför tändes i mitt hjärta
Kärlek vid så unga år
Den som älskar aldrig glömma
Den som glömt ej älskat har
Den som älskade och glömde
visste ej vad kärlek var

Anette

31 januari 2011 20:57

Kärlek

Jag älskar dig
inte bara för vad du är
men för vad jag är
när jag är med dig.

Jag älskar dig
inte endast för vad
du har gjort av dig själv
utan för vad du gör av mig.

Jag älskar dig
för det stycke av mig
som du lockar fram.
Jag älskar dig
för att du lägger din hand
på mitt överfyllda hjärta
och blundar för
alla löjliga, svaga ting
som du trots allt
suddigt förnimmer där
och för att du drar fram i ljuset
alla de underbara egenskaper
som ingen annan sökt
tillräckligt länge för att finna.

Jag älskar dig
för att du hjälper mig att göra
av all bråte i mitt liv
inte ett värdshus
utan ett tempel
av mitt arbete
av varje min dag
inte en skamfläck
utan en sång.

Jag älskar dig
därför att du gjort
mer än någon trosbekännelse
kunnat göra
och mer än något öde
kunnat skapa för att ge mig lycka.

Du har gjort det
utan minsta beröring
utan ett ord
utan ett tecken.
Du har gjort det
genom att vara dig själv.
Kanke det är det
som menas med en vän
när allt kommer omkring.

Av Roy Croft (1905-1980)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette - 24 september 2013 12:17

Påväg till & från jobbet har jag 30min när jag kan sitta & fundera en del... Oftast läser jag nyheterna på mobilen & självklart onödigt tjafs som Facebook & Instagram. Men det börjar bli ledsamt... För jag undrar vad vi pysslar med egentligen... D...

Av Anette - 8 augusti 2013 18:16

Jag har blivit tårögd flera gånger senaste tiden när jag läst nyheterna... Ett område vill inte att det ska byggas ett LSS-boende där de bor för det skulle minska värdet på deras tomter & hus, en pappa som desperat fått soc att ingripa mot barnets mo...

Av Anette - 11 juli 2013 15:50

När jag slutade blogga för ett par månader sedan så sa jag ju att jag skulle bli en domestic godess istället. Det har jag väl inte lyckats med direkt men jag har lärt mig göra saft, både rabarber och flädersaft, gjort rabarberpaj, jordgubbsylt och vä...

Av Anette - 10 juli 2013 21:38

Igår berättade Adamie att en 9årig tjej vid lekplatsen kallat henne bajskorv. Först kanske detta låter roligt... Men jag frågade henne varför denna tjej sa så. För att jag är brun svarade hon då. Både min & Thomas reaktion var att gå att kolla om den...

Av Anette - 12 april 2013 18:39

Favorit just nu: http://m.youtube.com/watch?v=tVxUlG_lOwE

Ovido - Quiz & Flashcards