anettecarlsson

Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Psoriasisartrit

Av Anette - 23 februari 2011 10:41

Kanske inte så många vet vad det är... Inte jag heller tills nyligen. Det är ledbesvär som man får om man har psoriasis. Inflammationer i lederna som oftast sätter sig på motsvarande leder. Alltså både höger och vänster sida, ofta i händerna. Det är en sorts reumatisk sjukdom. Oftast är det de som har lindrig psoriasis som oxå får ledbesvär, inte om man har värre psoriasis.


Jag har psoriasis. Väldigt lindrig, på armbågarna, händerna och ibland i örat. Har väl inte tänkt så mkt på det, värst är det på vintern och det blir bättre på sommaren. Annars smörjer jag med kortison, för det tar bort det.

Den här vintern har jag varit mkt stel och haft ont i kroppen. Mer än vanligt. Ofta vaknar jag och är väldigt stel och det tar ett tag innan kroppen mjukas upp. Ibland gör den det inte. Lite så är det när det är så himla kallt ute. Speciellt mina händer och fingrar. Jag har ont i dem. Mkt ont. O ingen kraft. Jag brukar använda försvarets hudsalva till läpparna och jag kan knappt få upp locket till den burken. Det är svårt att få upp burkar, tuber och sånt. O mkt frustrerande...

Min farfar hade reumatism, min farbror har psoriasis, min farfarsson som mina gener kommer från har reumatism (Min pappa alltså, men han är inte värd att kallas pappa, därför fick det bli en sån beskrivning) Så det här kanske var väntat. På fredag om en vecka ska jag kolla upp det hos läkare. Har diagnostiserat mig själv så jag kan ju ha fel. Ofta så kan man ju ha de flesta sjukdomar för man kan ofta hitta ngt symptom som stämmer... Men vi får se.

Är fundersam på vad det innebär bara. Jag minns min farfars händer, krokiga och sneda. Jag vill inte ha sådana händer. Jag älskar ju att klä om möbler och det kommer inte gå då. Visserligen går jag nog händelserna i förväg nu. Men det är lite sorgligt. Nog tur att jag bestämt mig för att inte utbilda mig till möbeltapetserare. Vore inte så kul om man la en massa tid och pengar på det för att sen inte klara av det... Men vi får se...

Ngn som kan dela med sig om detta?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette - 24 september 2013 12:17

Påväg till & från jobbet har jag 30min när jag kan sitta & fundera en del... Oftast läser jag nyheterna på mobilen & självklart onödigt tjafs som Facebook & Instagram. Men det börjar bli ledsamt... För jag undrar vad vi pysslar med egentligen... D...

Av Anette - 8 augusti 2013 18:16

Jag har blivit tårögd flera gånger senaste tiden när jag läst nyheterna... Ett område vill inte att det ska byggas ett LSS-boende där de bor för det skulle minska värdet på deras tomter & hus, en pappa som desperat fått soc att ingripa mot barnets mo...

Av Anette - 11 juli 2013 15:50

När jag slutade blogga för ett par månader sedan så sa jag ju att jag skulle bli en domestic godess istället. Det har jag väl inte lyckats med direkt men jag har lärt mig göra saft, både rabarber och flädersaft, gjort rabarberpaj, jordgubbsylt och vä...

Av Anette - 10 juli 2013 21:38

Igår berättade Adamie att en 9årig tjej vid lekplatsen kallat henne bajskorv. Först kanske detta låter roligt... Men jag frågade henne varför denna tjej sa så. För att jag är brun svarade hon då. Både min & Thomas reaktion var att gå att kolla om den...

Av Anette - 12 april 2013 18:39

Favorit just nu: http://m.youtube.com/watch?v=tVxUlG_lOwE

Ovido - Quiz & Flashcards