anettecarlsson

Alla inlägg den 23 februari 2011

Av Anette - 23 februari 2011 10:41

Kanske inte så många vet vad det är... Inte jag heller tills nyligen. Det är ledbesvär som man får om man har psoriasis. Inflammationer i lederna som oftast sätter sig på motsvarande leder. Alltså både höger och vänster sida, ofta i händerna. Det är en sorts reumatisk sjukdom. Oftast är det de som har lindrig psoriasis som oxå får ledbesvär, inte om man har värre psoriasis.


Jag har psoriasis. Väldigt lindrig, på armbågarna, händerna och ibland i örat. Har väl inte tänkt så mkt på det, värst är det på vintern och det blir bättre på sommaren. Annars smörjer jag med kortison, för det tar bort det.

Den här vintern har jag varit mkt stel och haft ont i kroppen. Mer än vanligt. Ofta vaknar jag och är väldigt stel och det tar ett tag innan kroppen mjukas upp. Ibland gör den det inte. Lite så är det när det är så himla kallt ute. Speciellt mina händer och fingrar. Jag har ont i dem. Mkt ont. O ingen kraft. Jag brukar använda försvarets hudsalva till läpparna och jag kan knappt få upp locket till den burken. Det är svårt att få upp burkar, tuber och sånt. O mkt frustrerande...

Min farfar hade reumatism, min farbror har psoriasis, min farfarsson som mina gener kommer från har reumatism (Min pappa alltså, men han är inte värd att kallas pappa, därför fick det bli en sån beskrivning) Så det här kanske var väntat. På fredag om en vecka ska jag kolla upp det hos läkare. Har diagnostiserat mig själv så jag kan ju ha fel. Ofta så kan man ju ha de flesta sjukdomar för man kan ofta hitta ngt symptom som stämmer... Men vi får se.

Är fundersam på vad det innebär bara. Jag minns min farfars händer, krokiga och sneda. Jag vill inte ha sådana händer. Jag älskar ju att klä om möbler och det kommer inte gå då. Visserligen går jag nog händelserna i förväg nu. Men det är lite sorgligt. Nog tur att jag bestämt mig för att inte utbilda mig till möbeltapetserare. Vore inte så kul om man la en massa tid och pengar på det för att sen inte klara av det... Men vi får se...

Ngn som kan dela med sig om detta?

Av Anette - 23 februari 2011 09:37

Efter en sökning på nätet om just lattemorsa hittade jag en grupp som är otroligt ogillad!!!

Ibland skojar man o säger att jo men man är ju en lattemorsa liksom... Men kraven för att vara det är tydligen: Vara mamma, ha en extremt dyr barnvagn, alltid gå i bredd med den, förpesta fikaställen med att bara sitta där och slösa bort tiden och då givetvis dricka en latte.

Jag tycker om latte. Jag älskar latte! (Om den är rätt gjord vill säga, jag gör den helst själv men det brukar inte cafeér gå med på) Den godaste jag smakat görs på ett ställe på centralen i Stockholm... Fast de kallar den ngt annat så när den är färdig o de ropar ut den brukar jag få stå o glo dumt tills de frågar vad jag beställt, "En latte gjord på enkel espresso" svarar jag tyst o då pekar de på muggen som blivit kall o säger att det är den här... :) Men iaf...

Jag kan alltså inte kalla mig en lattemorsa. De kriterier jag uppfyller är ju bara att jag är mamma och gillar latte. Visst går jag i bredd när jag är ute och går med en kompis som har barnvagn. Ibland är vi tom 3 i bredd!!! Men vi flyttar på oss om vi får möte. Det är svårt att föra ett samtal om vi går på rad... O jag går o fikar på fikaställen, men jag slösar inte tid. Jag gör det för o kanske slippa laga mat själv till mig och min tjej, eller för jag är fikasugen, kaffesugen, behöver använda toan, vill sitta ner en stund. Men nu för tiden går det fort. För om min lilla tjej är med så tröttnar hon på att sitta där så fort bullen är slut. (Ja jag ger min 2-åring en bulle ibland!) O då är det lika bra o gå för det blir bara jobbigt för oss och andra. Jag har en Brio Sitty som jag köpte begagnad på blocket. Så dyr barnvagn kriteriet är inte uppfyllt...


Linda Skugge skriver såhär:

"Alla dessa lattemammor, herregud sån förspilld kvinnokraft som kunde satsas på nåt så mycket bättre.

Inga andra kvinnor världen över är hemma lika länge och är lika handlingsförlamade när de har bebisar. Och det finns väl inget som tyder på att svenskar mår bättre än andra, bara för att vi får vara hemma så länge med våra bebisar i det här landet.

Det är fullständigt meningslöst att bara kasta bort tiden så där. Och tro att man har rätt att vara ledig och softa bara för man får en bebis.

Please. Skärp er.

Jag skrev en krönika samma dag jag kom hem från BB. Jag jobbade faktiskt till och med på BB. Jag läste en massa tidningar och antecknade i min bok.

Jag jobbar jämt. Sommar som jul, jag har aldrig semester. Jag har skrivit alla mina böcker medan jag varit gravid eller haft bebis hemma.

Jag blir extremt produktiv och effektiv av att vara gravid eller ha en ammande bebis."


O visst är det toppen för henne?! Men de mammor hon ser som "förpestar" fik kanske behöver sitta där o ha en stund på ett fik. Finns ganska mkt som kan göra att man är handlingsförlamad o behöver sitta och "slösa" bort tid. Kolikbarn, relationsproblem, sömnlöshet, funderingar på sin mammaroll, kvinnoroll, karriär osv osv osv. Du, Linda, har faktiskt ingen rätt att dömma dessa kvinnor du ser. Du vet ju inte mer om dem än att de sitter på ett fik just när du ser dem, eller går och pratar i bredd med barnvagnen. O jag måste fråga: Går du alltid framför eller bakom den du är o promenerar med? För att inte gå i bredd? Eller du har förmodligen en sjal o bära dina barn skulle jag tro o då är ju allt löst...


Kan man inte få ta lite tid att bara vara då? Måste man vara i farten hela tiden och tänka på att göra bra ifrån sig? Jag kanske "bara" vill vara mamma ett tag. Jag kanske inte vill vara en högpresterande superkvinna hela tiden för att visa andra vad jag kan. Jag kanske behöver ladda batterierna och fundera lite. Bara för att jag inte jobbar framför mitt barn så betyder inte det att min dotter blir en slacker eller latmask. Men jag umgås med henne den tid jag kan och gör mina saker resten av tiden. Inget problem i det.

O faktiskt. Att du skrev en krönika samma dag som du kom hem från bb. Vad duktig du var!!! Att du läste en massa tidningar och gjorde anteckningar i din bok. Mkt duktigt!!! Jag är stolt över dig Linda! Det är att vara högpresterande... jaa tänka sig... en sån sak kan jag ju bara drömma om...en hel krönika samma dag man kommer hem från bb...wow alltså...


(Om ni inte fattar det är jag ironisk)

Nu ska jag gå o dricka en latte!

Hej påre!

Ovido - Quiz & Flashcards